Advertisement

Bankhelpdeskfraude in Gouda: wat er gebeurde aan de De La Reylaan en hoe u zich beschermt

Op woensdag 16 oktober is een 88-jarige inwoonster van Gouda aan de De La Reylaan opgelicht door een onbekende man. Na een geloofwaardig telefoontje van iemand die zich voordeed als bankmedewerker, werd zij overtuigd dat haar rekening direct gevaar liep. Kort daarop verscheen een ‘koerier’ aan de deur om haar pinpas zogenaamd veilig te stellen. Deze geraffineerde werkwijze – van bellen tot ophalen – past in de huidige golf van bankhelpdeskfraude die onze regio treft en richt zich vaak op oudere inwoners.

Wat is bankhelpdeskfraude?

Bij bankhelpdeskfraude doen criminelen zich voor als medewerkers van uw bank. Ze bellen met een spoedverhaal: verdachte transacties, een gehackte rekening of een kapotte pas. Vervolgens sturen ze iemand langs om uw bankpas op te halen of vragen ze u om uw pincode, inlogcodes of het installeren van software. Het doel is altijd hetzelfde: toegang tot uw geld. Banken zullen echter nooit uw pas innemen, om pincodes vragen of onverwacht iemand langssturen.

Zo pakken daders het aan

De oplichter begint vaak met nummer­spoofing, waardoor op uw scherm het echte banknummer lijkt te verschijnen. Daarna volgt tijdsdruk: “u moet nú handelen.” Een tweede dader – de zogenaamde ‘runner’ – kan binnen een uur aan de deur staan. Soms vragen ze u de pas door te knippen (maar niet door de chip) of een code in te toetsen op een nepwebsite. In het geval aan de De La Reylaan werd de pas onder valse voorwendselen meegenomen, waarna snel geld kon worden opgenomen.

Signalen om op te letten

Let op alarmwoorden als “urgente blokkade” of “fraude op uw rekening”. Wees extra alert bij onbekende bellers die vragen om codes, inloglinks of het installeren van software. Een bank komt niet onaangekondigd aan de deur en vraagt nooit naar pincode, inloggegevens of app-codes. Wordt u onder druk gezet of mag u niemand inlichten? Dat is een duidelijke rode vlag.

Wat kunt u direct doen?

Hang op en bel zélf uw bank via het officiële nummer op de website of achterop uw pas. Blokkeer direct uw pas en wijzig wachtwoorden. Is een pas afgegeven of geld weg? Bel de politie via 0900-8844 (spoed: 112) en meld het bij de Fraudehelpdesk. Bespreek dit met familie of buren zodat zij ook alert zijn; samen voorkomt u herhaling.

Kwetsbaren beschermen begint met gesprekken aan de keukentafel. Maak in de straat of binnen de familie duidelijke afspraken: niemand geeft een pas of pincode af, er wordt eerst opgehangen en teruggebeld via een bekend nummer, en er gaat nooit zomaar een deur open voor een ‘koerier’. Met een paar vaststaande regels wordt het voor oplichters een stuk moeilijker om voet tussen de deur te krijgen, in Gouda en daarbuiten.